Prachtige vinding van de gedragseconomie 

Dure placebo’s en merknamen werken beter

Krijgt Dan Ariely de Nobelprijs voor de Geneeskunde?

Gelezen: Wall Street Journal, New York Times

Geen groter bedrog dan het zelfbedrog is één van de standaardopvattingen van Leugens.nl. Dus vinden wij Dan Ariely van het MIT in Boston een boeiende wetenschapper. De gedragseconoom onderzoek irrationele keuzes. En houdt daar een leuke weblog bij: Predictably Irrational.

Ariely en anderen publiceren in het Journal of the American medical Association het artikel ‘Commercial Features of Placebo and Therapeutic Efficacy’ onderzochten effecten van een ‘nieuwe’ verdovende pijnstiller, in feite een placebo, op 82 vrijwilligers. Het werd gedaan met een elektrisch schokje op de arm dat pijn veroorzaakt.

De ene helft van de groep kreeg na verloop van tijd te horen dat het middel in kwestie 2,5 dollar per pil kostte, de andere helft een prijs van 10 cent. Bij de dure pil meldde 85 procent van de proefpersonen minder last, de goedkope placebo’s hadden bij 65 procent effect. Datzelfde geldt dus voor merken, vindt Ariely

Hoe komt dit? Als we verwachten dat pijn wort verholpen wordt er in de hersenen als een stof aangemaakt die veel lijkt op morfine. Deze stof verdringt de pijn al. Dus nep helpt, als we de verwachting maar sturen c.q. op peil houden.

Het was al bekend dat bepaalde merknamen, kleuren, vormen en maten de verwachtingen sturen. Daar wordt in de marketing van medicijnen al volop gebruik van gemaakt.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen