Door de mand gevallen met valse reclame 

De Wijnbeurs

Onder de kop ‘Cru Geflest’ viert de Reclame Code Commissie de bevestiging van een eerdere uitspraak over valse wijnreclame.

Gelezen: Uitspraak College van Beroep [6 juni 2018]

‘In De Volkskrant wordt wijn aangeboden van “Château Marquis de Mons” onder de vermelding “Grand Cru Saint-Emilion uit excellent 2009″ . De wijn wordt ook aangeprezen als een”2009 Saint-Emilion Grand Cru, Château Marquis de Mons”.

Een kist kostte volgens de advertentie eerst €180,- en wordt nu voor €89,- aangeboden. In de advertentie wordt ook het een en ander geschreven over de wijngaard van Château Marquis de Mons.

Klager vindt de advertentie ten eerste misleidend omdat de wijn normaal gesproken al voor €90,- te koop is (de “van-voor prijs” klopt volgens hem niet) en ten tweede omdat volgens hem de herkomst van de wijn niet klopt, Château Marquis de Mons zou helemaal niet bestaan. Er is volgens de klager geen wijngaard die hoort bij een dergelijk Château .

De Commissie en het College hebben beoordeeld dat de “van-prijs” van €180,- niet juist is omdat adverteerder onvoldoende aannemelijk heeft kunnen maken dat dit bedrag per kist een prijs is die normaal voor de wijn moet worden betaald.

Ook heeft de adverteerder de Commissie en het College er niet van kunnen overtuigen dat wijn van het Château Marquis de Mons als Grand Cru wijn bestaat. Adverteerder heeft geen officiële stukken overgelegd waaruit dit blijkt

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen