Uitglijers van een nieuwe burgemeester 

De hypocrisie van Femke Halsema

Femke Halsema in DWDDEn nu maar hopen dat de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema straks tactvoller uit de hoek komt dan ze deed toen ze president-commissaris was bij WPG Uitgevers, een besloten vennootschap die eigendom is van de stichting Weekbladpers, waar dezelfde Halsema in het bestuur zit.

De doelstelling van deze enige aandeelhouder (een stichting kent geen winstoogmerk) is ‘het bevorderen en in stand houden van periodieken, boeken en geschriften van progressieve signatuur, in het bijzonder het voormalige verzetsblad Vrij Nederland.’

WPG Uitgevers verkeert chronisch in zwaar weer en leed vorig jaar 2,5 miljoen euro verlies op een omzet van 136 miljoen euro. Van de voorzitter van een Raad van Commissarissen zou je verwachten dat die de idealen uitdraagt van de firma die ze vertegenwoordigt, maar wat dat betreft stelde de voormalige politica haar achterban ernstig teleur.

Op 18 maart 2013 mocht Rob Wijnberg zijn aanstaande internetkrant de Correspondent aanprijzen in een spraakmakende uitzending van De Wereld Draait Door. Naast hem zat Femke Halsema, die het digitale initiatief zou gaan optuigen met een wekelijkse column. ‘Ik denk dat het belangrijk is dat er een platform komt voor onafhankelijke journalistiek,’ zei ze tegen Matthijs van Nieuwkerk.

‘Journalistiek die niet afhankelijk is van adverteerders en financiers. Journalistiek staat onder druk. Je ziet dat advertenties teruglopen, daarvoor in de plaats komen grote financiers die andere doelen hebben dan het bevorderen van onafhankelijke journalistiek. Ze zijn gericht op winst maken, niet op waarheidsbevinding of achtergronden op het nieuws geven. Dat is een journalistiek doel dat in een democratie ongelooflijk belangrijk is en dat niet afhankelijk gemaakt mag worden van winst of advertenties.’

Aaarch! In de studio steeg applaus op, maar de staf van het noodlijdende Vrij Nederland was des duivels. Dat platform voor onafhankelijke journalistiek dat er volgens Femke Halsema moest komen, bestònd toch al? En hoezo zou de journalistiek van VN ondergeschikt zijn aan het binnen hengelen van nòg meer winst of advertenties? Daar draait het bij de WPG toch juist niet om?

Enfin, de nasleep van deze uitglijer is bekend. Na een moeizame strijd – waarin president-commissaris Halsema onstatutair handelen werd verweten omdat ze de redactie niet tijdig bij onzalige plannenmakerij had betrokken – sneuvelde Vrij Nederland als weekblad.

De uitgave beleefde inmiddels een wederopstandig als maandblad. Het WPG-commissariaat leverde Halsema 1145,83 euro bruto per maand op, als burgemeester gaat ze straks het tienvoudige (11.427,98 euro) verdienen. Ook aan democratie hangt een prijskaartje.

*) Dit artikel verscheen eerst in Argus. U kunt een abonnement nemen.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen