Don Schothorst

Fantaseert er op los in ‘memoires’.

Gelezen: Adformatie en Volkskrant

Meulenhoff Boekerij voegt een ‘erratum’ toe aan het veelbesproken boek van reclameman Don Schothorst, ‘De Don’, vanwege de verzinsels en fouten.

De verklaring: ‘Het is mijn subjectieve beleving, geen nauwgezette historische reconstructie. Zoals reclame soms overdrijft, zo kunnen de memoires van een reclameman soms ook de waarheid wat mooier maken.’

Het naschrift wordt dat op een velletje in alle exemplaren van De Don zal ingestoken. Met ondermeer: ‘Ik heb bemerkt dat ik (…) kennelijk de indruk heb gewekt dat ik de tekst ‘Melk. De Witte Motor’ heb bedacht. Dat is niet juist….’Op de achterflap staat dat ik de beroemde slogan ‘Het Zwitserlevengevoel’ heb bedacht. Dat is niet juist.’

Uit de reclamejaarboeken van de ADCN blijkt dat niet Schothorst, maar Harry Kramp de slogan ‘Melk. De Witte Motor’ bedacht. De campagne kwam van reclamebureau PPGH, waar Schothorst nooit heeft gewerkt.

Hij claimt dat hij met het plan kwam om zanger Luciano Pavarotti voor een concert naar Nederland te halen, maar dat blijkt een idee van presentator Harry Mens.

Verder is ook ‘Het Zwitserlevengevoel’ geen ingeving van Schothorst, maar van Theo Postma (overleden in 2005).

Ron Walvisch (oud-voorzitter van de ADCN) beraadt zich op juridische stappen tegen Don Schothorst en uitgeverij Meulenhoff. Walvisch vindt dat de uitgever en de auteur het boek uit de handel moeten nemen.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen