Ingezonden mededeling 

Hoe lang nog de realiteit van cannabis miskennen?

wietzaadjesWaarom wil Veiligheid & Justitie zelfs de kop in zand steken bij een expliciete oproep van gemeenten om marihuana uit de illegaliteit te halen?

Aan Ard van der Steur alleen al zou Leugens.nl een redacteur fulltime kunnen inzetten, maar we hebben eenvoudigweg geen tijd en geld om zijn geestige omgang met alle hele en halve onwaarheden te boekstaven. Evenmin als van zijn illustere voorganger Ivo Opstelten die zich niet meer precies kon herinneren wat hij aan vermeende waarheden had gebezigd.

Beide heren hebben met Veiligheid & Justitie een reputatie opgebouwd in het miskennen van de barre realiteit van de cannabismarkt in Nederland. Schizofrenie viert hoogtij: gedogen aan de voorkant, verbieden aan de achterkant. En ondertussen criminalisering als maatstaf nemen, en daarmee ook bevorderen. Het gaat van kwaad tot erger in met name Brabant.

Is er een ratio denkbaar voor deze houding van het departement van Ard van der Steur? Miljoenen Nederlanders winkelen bij de 3.000 slijterijen die Nederland rijk is. De drankenhandel vinden we een normale bedrijfstak maar ondertussen verstevigde de overheid afgelopen jaren de het verbod voor verkoop aan jongeren.

Maar zodra het om cannabis gaat, meet dezelfde overheid met heel andere maten. Honderdduizenden Nederlanders weten de weg te vinden naar sites voor wietzaadjes, die bovendien in belangrijke export voorzien.

Inmiddels hebben landen als Uruguay en Amerikaanse staten als Colorado, Alaska, Oregon en Washington cannabis gelegaliseerd. Ze is alledaags product geworden met gewone bedrijven in een open concurrerende markt. Met als logisch gevolg: aanbod neemt toe en prijzen stijgen.

“Nu marihuana gelegaliseerd is, hebben we de gelegenheid om het te vermarkten aan een mainstream publiek”, zegt Olivia Mannix, medeoprichter van marketingbureau Cannabrand in een artikel in het The Atlantic. Het gerenommeerde tijdschrift schrijft dat de marketing voortborduurt op het positieve imago van cannabis als geneesmiddel.

Zo ontstaan er merken als LivWell Enlightened Health en Verde Natural. Eerder ging het zo ook met producten als bier en sigaretten, weet David Courtwright, een historicus van de University van North Florida, gespecialiseerd in drugsgebruik. Honderd jaar geleden verschenen er zelfs artsen in sigarettenreclames.

Dat mag dan verleden tijd zijn, van wiet en wijn is bekend dat gepaste hoeveelheden mensen veel goed kunnen doen. En bovenal, overheden kunnen een veel betere controle uitoefenen op het aanbod van wiet. Maar kennelijk wil minister Van der Steur dit niet.

Verstandiger is de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Die wil experimenteren met het reguleren van wiethandel. Op het recente jaarlijkse congres van de VNG stemde 90 procent van de bezoekers in met een oproep aan Van der Steur om experimenten mogelijk te maken.

Het is een logisch gevolg van het rapport van de commissie-Schneiders voor de VNG, dat de veelzeggende titel draagt Het failliet van het gedogen – Op weg naar een cannabiswet. Volgens Bernt Schneiders, voorzitter van de bestuurlijke VNG-werkgroep Modernisering Cannabisbeleid, moeten we naar een gemeentelijk vergunningenstelsel voor teelt en verkoop van softdrugs. Alleen daarmee kan de criminaliteit worden bestreden.

Hoe lang nog wil Ard van der Steur deze realiteit blijven loochenen met zijn boude bewering dat er voor legalisering absoluut geen meerderheid te vinden is in de Tweede Kamer? In 2017 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Welke partijen zullen zich sterk gaan maken voor het beëindigen van de canabisleugen?

 

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen