Forse straf 

BinckBank

Doelbewuste misleiding met reclame Alex.

Gelezen: Besluit AFM

BinckBank heeft volgens financiële waakhond AFM klanten in zijn reclames voor beleggingsdochter Alex jarenlang misleid. AFM legt Binck daarvoor de maximum boete op: 750.000 euro.

Tussen 2012 en 2014 boden reclamecampagnes op tv en internet van Binckdochter Alex volgens AFM ‘onduidelijke en misleidende informatie’. In de advertenties werden rendementen voorgespiegeld alsof die bij alle diensten van Alex konden worden behaald, terwijl het maar om één specifieke portefeuille met aandelen ging.

Het gemiddelde rendement dat klanten van Alex in dezelfde periode konden behalen was ruim lager. Ook loog BinckBank volgens AFM dat er een verband was tussen haar werkwijze en het rendement. Alex zou beter presteren dan concurrenten.

Doelbewust langdurig liegen, oordeelt de AFM: “De AFM vindt het handelen van BinckBank verhoogd verwijtbaar. Voor de start van de campagnes heeft BinckBank een onderzoek laten uitvoeren door een adviesorganisatie. Uit het onderzoek bleek dat het cumulatieve rendement van de voorbeeldportefeuille duidelijk verschilde van het gemiddeld door cliënten behaalde cumulatieve rendement en dat de cumulatieve rendementen een sterke spreiding kenden. BinckBank is niettemin van start gegaan met de campagnes en heeft tijdens de campagnes geen vinger aan de pols gehouden om te zien hoe de voorbeeldportefeuille zich ontwikkelde ten opzichte van de werkelijke beleggersportefeuilles.”

Inmiddels hebben zich ook gedupeerde klanten gemeld, die tot nu in totaal vier miljoen euro vergoeding claimen. Binck gaat in beroep tegen de reclameboete.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen