Hoernalistiek 

Branded content

Schaamteloos journalistieke integriteit te grabbel gooien.

Rob Wijnberg in De Correspodent:
Te koop aangeboden: journalistieke betrouwbaarheid en onafhankelijkheid (t.e.a.b.):

“Christiaan Reusink, de net naar Voetbal International verkaste hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad, zegt het ronduit: ‘De muur tussen marketing en redactie is niet meer van deze tijd. Zo’n samenwerking tussen redactie en adverteerder is een win-win voor alle partijen.’

Hij lijkt niet eens te overdrijven. Kijk maar hoe De Persgroep, met bijna een miljard euro omzet de grootste kranten- en tijdschriftenuitgeverij van de Benelux, trots in filmpjes verkondigt hoe ze adverteerders in staat stelt hun kranten te vullen met reclame verpakt als journalistiek (met dank aan Apache.be voor het aankaarten ervan)…”:

De Persgroep vult haar kranten met artikelen die eruitzien als onafhankelijke inhoud, maar intussen gesponsord zijn.”

Bas Heijne in NRC: Prooi:

“Er staat meer op het spel dan alleen de integriteit van de journalistiek. Zowel de politiek als de commercie doet naar buiten toe nog steeds alsof zij ons, burgers/consumenten, beschouwen als zelfstandige, verantwoordelijke individuen, die hun eigen, afgewogen keuzes maken. Dat is een handige leugen. In werkelijkheid beschouwen ze ons steeds meer als object, als irrationele wezens die je, subtiel en minder subtiel, kunt beïnvloeden en nudgen, door in te spelen op onbewuste instincten en emoties. Wat bedreigd wordt, is dus onze eigen autonomie. We zijn prooi.”

 

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen