Fittie rond Johan Cruijff 

Jaap de Groot vs de Volkskrant

Liefde tussen kranten is van korte duur.

Volkskrant was even steunpilaar voor de redactie van De Telegraaf toen die het moeilijk kreeg met de directie. Lang duurde de liefde niet.

Zaterdag in de Volkskrant een artikel van onderzoeksjournalisten Tom Kreling en Huib Modderkolk, afkomstig van NRC, over de belangenverstrengeling van Johan Cruijff als adviseur van Ajax en zijn zakelijke besognes.

“Sinds dit voorjaar volgen 32 medewerkers van de club verplicht een opleiding aan het Cruyff Institute, een bedrijf van Cruijff. Cruijff gebruikt Ajax als uithangbord om zijn ideeën te verkopen aan andere voetbalclubs, ook als dat de belangen van Ajax schaadt. Zijn bedrijven laten vanaf 2012 een hogere omzet zien. Intussen zijn de afgelopen jaren diverse oud-voetballers uit de jeugdopleiding vertrokken. Zij zijn vervangen door performance coaches, veelal afkomstig uit andere sporten. Tegenstanders van het plan-Cruijff moesten vertrekken. In hun plaats schoof Cruijff mensen naar voren die zijn zakelijke belangen ondersteunen.”

Zo gaat dat nog een poosje door met heldere onderbouwing. In zijn column in De Telegraaf, geredigeerd door Jaap de Groot, schrijft Cruijff: “Het Cruyff Institute heeft inmiddels wereldwijd 6000 studenten en is beoordeeld tot de op één na beste online studie ter wereld. Ik zou er dus financieel belang bij hebben dat er op 6000 leerlingen 32 van Ajax een masteropleiding hebben gevolgd? Het klopt dat ik de club heb geadviseerd om dat te doen, maar puur met de bedoeling dat ze als trainer of coach meer kennis vergaren…

Juist omdat Ajax goede ervaringen met Edwin van der Sar heeft opgedaan, is besloten om daar vaker gebruik van te maken. Misschien is het een idee voor de twee schrijvers van het artikel om dat ook te doen. Dan begrijpen ze beter wat ik bedoel. Bovendien zou het ze ook als onderzoeker goed uitkomen en dat is niet hatelijk bedoeld.”

Jaap de Groot reageerde ook in zijn krant met een opsomming van, volgens hem, leugens in het Volkskrant-stuk: “Aannames en feiten slalommen door elkaar heen.

’Het driemanschap Cruijff, De Groot en Maarten Fontein vond elkaar in een project in Zuid-Afrika.’

Cruijff was hier niet bij betrokken. Het betrof Missie Kaapstad, een lezers-actie van Telesport. Daarin participeerden Ajax (waar Fontein toen directeur was), Ajax Capetown en de regering van de Westkaap.

’In 2011 bedenkt Cruijff zelfs een officiële functie voor De Groot bij Ajax. Samen met Tscheu La Ling en Maarten Fontein moet hij zitting nemen in een begeleidende commissie boven de nog als directeur te benoemen Marco van Basten.’

Als Kreling en Modderkolk maanden aan het onderzoeken zijn geweest, dan had even googelen volstaan om te constateren dat dit een broodje-aapverhaal is. Ik ben hier nooit voor gevraagd, het is nooit met mij besproken en ik zou het ook nooit doen. Deze onzin was in 2011 al afgeserveerd.

’Het vorige bestuur heeft de raad van commissarissen een expliciete waarschuwing over Ling gegeven: hij bood een bestuurder van Ajax geld onder tafel aan om spelers van Trencin over te nemen.’

Een pijnlijke misser, omdat hierover de rechtszaak van Ling tegen de voormalige rvc-voorzitter Steven ten Have nog loopt….De kern van het Volkskrant-artikel is dat Johan Cruijff zakelijk profiteert van Ajax, alles binnen de club beslist en ’de zijnen’ mee laat profiteren. Ik ben niet van alles op de hoogte, maar veel van de gepubliceerde feiten die ik wel weet kloppen niet, zijn gekleurd of tendentieus.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen