Zaak Huibregtsen-Volkskrant weer verkeerd weergegeven 

Willem-Alexander (g)een judas en saboteur

Gelezen: Ombudsman NRC, 1 november 2014

Op 10 februari 1998 opende de Volkskrant met een artikel van (wijlen) sportjournalist Hans van Wissen over beschuldigingen gedaan door voorzitter Wouter Huibregtsen van de sportkoepel NOC*NSF aan het adres van kroonprins Willem-Alexander. Hij zou deze een judas en een saboteur hebben genoemd en hem hebben beticht van lafheid.

Huibregtsen was door de door de benoeming van de kroonprins tot lid van het Internationaal Olympisch Comité. Afgelopen week is dat bevestigd uit correspondentie van gewezen IOC-lid Anton Geesink. Willem-Alexander bedankte Geesink voor de steun bij zijn benoeming.

Het artikel leidde tot een rechtszaak van Huibregtsen tegen de Volkskrant. ‘Saboteur’ en ‘lafheid’ had de krant niet als citaten mogen opschrijven, want die stonden niet in de aantekeningen die Van Wissen overlegde. ‘Judas’ mocht wel. Met een artikel zette de Volkskrant dat recht.

Afgelopen week berichtten media er wederom over, waaronder NRC die Huibregtsen Willem-Alexander liet beschuldigen met de termen judas, saboteur en lafaard. Dat zou hij later hebben herroepen.

Niet waar, zegt mediajurist Gerard Schuijt. Huibregtsen heeft die woorden niet  herroepen, want hij ontkende ze te hebben gedaan. De rechtszaak noemde NRC niet

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen