Heli, trein, straaljager 

Italiaanse roest

We herinneren ons niets van de fijne prestaties van Finnmeccanica.

Gelezen: iBestuur nieuwsbrief 17 juli 2014

Hoofdredacteur Peter Lievense in een intelligent gemaakt commentaar over de kop in het zand steken, want het gaat maar om een paar miljard:

“ ‘Past performance’

Boerenverstand bij Europese aanbestedingen is niet toegestaan, zo bleek tijdens de hoorzittingen van de commissie Elias. Een leverancier die een vorige klus verknald heeft, doet in principe gewoon weer mee.

‘Past performance’ meewegen, met uitzondering van zeer ernstige beroepsfouten, is not done. De aanbestedende partij wordt geacht van niets te weten en uitsluitend te koersen op basis van door de leverancier zelf aangeleverde referenties.

Bij Defensie houden ze ook niet van boerenverstand; dat is iets voor de burgermaatschappij (duh!). Als het aan het ministerie van Defensie ligt worden de 37 Nederlandse Joint Strike Fighter’s door het Italiaanse industriële conglomeraat Finnmeccanica geassembleerd.

Als we kijken naar de nog niet zo very past performance van dezelfde holding dan komen we bijvoorbeeld de NH-90 helicopters tegen die door Finnmeccanica-dochter Augusta in elkaar worden gezet. Defensie had er voor 1 miljard euro wentelwieken besteld maar de afname is een paar weken geleden opgeschort omdat de kisten, net als Italiaanse auto’s vroeger, al roesten in de folder en bij onderzoek honderd tekortkomingen vertoonden.

Gaan we nog één past performance terug: de V250-trein. Alle exemplaren van deze niet-zo-heel-hoge snelheidstrein, beter bekend als Fyra, zijn inmiddels definitief retour leverancier, Finnmeccanica-dochter AnsaldoBreda.

Komkommers natuurlijk, maar toch.”

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen