Nieuwsoperette 

Lilianne Ploumen en Roland Kahn

Hoofdrolspelers met bijrollen voor AD, NRC en Eva Jinek in de operette ‘Brandsetters’. Een productie van Rambam.


Gezien/gelezen: Uitzending Rambam 27 januari,
Persbericht Liliane Ploumen, 24 januari, AD, NRC Een op Een met Eva Jinek,

Minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking nagelde in het AD in november 2013 CoolCat aan de
schandpaal omdat die geen akkoord zou willen tekenen over veilige werkomstandigheden voor fabrieksarbeiders in Bangladesh: “Deze bedrijven staan voor de keus. Of ze verliezen hun geloofwaardigheid bij de klant, of
ze tekenen. Nu staan ze aan de verkeerde kant van de lijn. Dat moeten ze niet willen.”

Coolcat-baas Roland Kahn in Rambam, gefilmd met een verborgen camera: “Dat een of andere linkse kutminister de gore moed heeft mijn bedrijf en mijn mensen in diskrediet wil brengen, dat is zó oneerlijk en zo onrechtvaardig – zo wil je niet behandeld worden!’

Gefingeerd persbericht van persbureau Brandsetters (= redactie Rambam) uitgestuurd namens Coolcat en op 22 november 2013 gepubliceerd door NRC Handelsblad:

Coolcat Topman roept minister Ploumen op ‘jurkjes’ bij te dragen
Door Barbara Rijlaarsdam
vrijdag 22 november 2013
Het heeft even geduurd, maar nu slaat Roland Kahn terug. De oprichter en directeur van kledingwinkel Coolcat kreeg in september forse kritiek van minister Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking, PvdA) omdat hij het Veiligheidsakkoord niet wilde ondertekenen. Dit was opgesteld na het instorten van een grote kledingfabriek in Bangladesh, in april van dit jaar, waarbij ruim 1.100 doden vielen. Kahn noemde het akkoord met afspraken over de arbeidsomstandigheden in Bengaalse fabrieken „onduidelijk”. Ook Prénatal en Wibra tekenden het akkoord niet. Tot groot ongenoegen van Ploumen. „Deze bedrijven zijn bezig een cruciale ontwikkeling te veronachtzamen. Daarmee missen ze kansen en nemen ze tegelijk enorme risico’s”, stelde ze.
Die kritiek heeft Kahn geraakt, zegt hij nu. Maar hij wil het akkoord nog steeds niet ondertekenen. Het is „een wassen neus”, meent hij. „Als ondernemer geloof ik in tastbare resultaten, niet in papieren beloftes. Mijn naam betekent voor de mensen in Bangladesh meer dan die van de minister en haar hele departement tezamen. Ik bied ze kansen, geen medelijden.”
Om te laten zien dat Coolcat (70 winkels) wél betrokken is bij de medewerkers in Bangladesh heeft Kahn een eenmalige inruilactie bedacht: klanten die morgen tussen 10 en 11 uur oude kleding bij Coolcat inleveren, krijgen in ruil hiervoor items uit de nieuwe collectie (maximaal drie per persoon). De ingeleverde kleding wordt naar Bangladesh gestuurd. „Een speciale uitnodiging gaat uit naar mevrouw Ploumen”, zegt Kahn. „Het zou de minister sieren als zij ook een paar jurkjes komt brengen.”
Correctie op NRC.nl op 22 november:

“Het bericht Topman roept minister Ploumen op ‘jurkjes’ bij te dragen dat vandaag in NRC Handelsblad is verschenen, was niet juist. Morgenochtend is er geen inruilactie in de winkels van CoolCat. In het artikel werd gesteld dat de kledingketen ingeruilde kleding zou schenken aan de bevolking van Bangladesh waar het bedrijf kleding laat produceren. Dit zou een reactie zijn op kritiek van minister Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking).
Het artikel was gebaseerd op een vals persbericht dat is verstuurd door een actiegroep die zich Brandsetters noemt. Zij zouden daarmee Roland Kahn, de eigenaar van CoolCat, een reactie hebben willen ontlokken over de omstandigheden waaronder kleding in Bangladesh wordt geproduceerd. De in NRC aangehaalde citaten uit het persbericht waren niet van Kahn afkomstig. Een actievoerder van Brandsetters, die zich uitgaf als voorlichter van CoolCat, bevestigde de citaten.
De actiegroep liet vanmiddag, na het verschijnen van de krant, per email weten dat het persbericht over Coolcat een ludieke actie was geweest.
Roland Kahn noemt de berichtgeving over de niet-bestaande actie “schandalig”.
“De krant heeft onzorgvuldig gehandeld. De actiegroep heeft zich onverantwoord gedragen.”
De hoofdredactie van NRC Handelsblad betreurt de gang van zaken.
Een woordvoerder van CoolCat laat weten dat het vandaag ook een pagina van Facebook heeft laten verwijderen waarin werd opgeroepen tot de niet-bestaande inruilactie.”

Ombudsman NRC destijds: “Redacteur Economie Barbara Rijlaarsdam had zich gebaseerd op een persbericht van een ‘mediabureau’ dat haar belde en zich voordeed als spreekbuis van CoolCat. Ook de citaten van Kahn werden aangeleverd door dat bureau.”

Ploumen in een bericht op 24-01-2014:

“: ‘Inspanningen CoolCat belangrijk voor kledingsector Bangladesh’

Minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en eigenaar Roland Kahn van modeketen CoolCat hebben met elkaar gesproken over de arbeidsomstandigheden in de textielindustrie in Aziatische productielanden, in het bijzonder die in Bangladesh…

Minister Ploumen herhaalt dat er helemaal geen sprake is van een zwarte lijst met daarop CoolCat, zoals in eerdere berichtgeving in de media wel is gesuggereerd. ‘Ik betreur de verkeerde suggesties die zijn gewekt, het is goed van de heer Kahn te horen dat CoolCat verantwoorde inkoop serieus neemt,’ aldus Ploumen…

Voor een optimale samenwerking heeft CoolCat in Azië eigen inkoopkantoren onder Nederlands management met eigen controleurs die dagelijks de fabrieken bezoeken. CoolCat hanteert sinds jaar en dag ook effectief haar Code of Conduct, die kinderarbeid en uitbuiting pertinent verbiedt. ‘Met de prijs-kwaliteit focus van CoolCat kun je wegblijven van een race to the bottom, waar het alleen gaat over steeds hoppen naar het goedkoopste land en de goedkoopste fabriek,’ aldus Kahn…

Minister Ploumen heeft daarnaast positief gereageerd op het recente besluit van CoolCat om zich aan te sluiten bij het veiligheidsakkoord voor Bangladesh.”

Eva Jinek bood hij aan de fabrieken te bekijken, als ze een
Geheimhoudingsverklaring ondertekent.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen