'DWDD en Pauw & Witteman als Tell Sell blokken' 

Kunstmatige eenvormige identiteit

De hele adem en sfeer van het Koningslied in geluid, beeld en tekst doet denken aan een lange televisiereclame voor een bedrijf als Eneco, ING, AEGON of Vodafone. Ook bij DWDD en Pauw & Witteman ontkom je niet aan het idee naar een Tel Sell-blok te kijken.

Bedrijven die vaak lak lijken te hebben aan de individuele klant, het milieu, moraal en meer. Om het imago op te poetsen en het product aan de man te brengen, worden de ontbrekende eigenschappen overgebracht als kernwaarden van het bedrijf. Er wordt een kunstmatige identiteit geschapen.

Avond aan avond wordt de Nederlander overladen met dergelijke quasi leuke en grappige reclames. Fancy shots van ‘mooie’ clichématige individuen. De sterke vrouw, de zelfbewuste man, het schattige kind en de leuke hond.

Onder hippe muziek wordt met amicale voice-over verteld wat en waar aan te schaffen. Op televisie maar ook via internet, op straat, in de bus, tram of metro. Zelfs in pretenderend culturele programma’s als DWDD en Pauw & Witteman ontkom je niet aan het idee naar een Tel Sell-blok te kijken.

Een mooie erfenis van Wim Koks afgeschudde ideologische veren, die een liberale opmars in Nederland in gang zette. Ook de liberale visie in het publieke denken over cultuur lijkt geaccepteerd te zijn.

Ik vind het hoopgevend dat er zo’n commotie is ontstaan over het Koningslied. Dat tenminste nog een groot deel van de Nederlanders zich aangesproken voelt en in opstand komt tegen de holle, nietszeggende, totaal inwisselbare retoriek, die voor het zelfde geld kan worden ingezet om een hypotheek of verzekering aan te prijzen.

Tégen die kunstmatige identiteit. Ik word er bijna trots van. Het is triest dat nota bene onder toeziend oog van de Nederlandse Publieke Omroep gekozen werd voor die reclamebenadering.

Helaas gaat het lied er nu toch komen. Net als alle liberale hervormingen en privatiseringen
toen, waar we vandaag de dag mee hebben te kampen.

* Harm Goslink Kuiper is kunstenaaar in Rotterdam en houdt een weblog bij.

  • Reacties

  • Paul | 27/04/13 om 07:42

    …Het meest kwalijke aan het hele koningslied is dat het onbeschaamde Propaganda is!

    Chef Redacteur bij het RTL-nieuws, Kees Berghuis, beschrijft dat zeer treffend in zijn Column:
    “Als we een plein met Noord-Koreanen deze lyrics horen zingen over Kim Jong-Un, dan schudden we allemaal meewarig het hoofd en denken: ‘Arme stakkers, wat jammer dat ze niet beter weten.’”
    Bron: http://blogs.rtlnieuws.nl/kees-berghuis/1171-het-koningslied-van-mark-rutte.html

    De laatste tijd ging het in de Media echter vooral over de taal van het ‘koningslied’ en een bedanklied voor Beatrix (genaamd ‘Koningin van Alle Mensen’, terwijl voor vele mensen Beatrix helemaal niet hun koningin is), en andere ‘koningsliederen’ van onwetende/opportunistische BN’rs (waarvan een aantal eerder door de oranjes werden beloond met een lintje of uitgenodigd voor een diner).

  • Sien | 28/04/13 om 11:51

    De commotie rondom de tekst en de totstandkoming van het koningslied is de mooiste denkbare metafoor voor de staat van Nederland: een land in verwarring!

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen