Suggestie in Volkskrant 

Willem-Alexander oorlogsheld

‘Riskante vluchten’ in Joegoslavië of niet?

Remco Meijer in de Volkskrant:

“Na zijn diensttijd leerde Willem-Alexander de andere krijgsmachtonderdelen kennen: landmacht, luchtmacht en marechaussee. Hij was inmiddels ook piloot en voerde begin jaren negentig tijdens de oorlog in Joegoslavië riskante vluchten uit om gewonden op te halen.”

Dit heeft de prins zelf niet gezegd. Hij heeft zich nooit als oorlogsheld gemeld. Reed wel de Elfstedentocht, dus heeft karakter genoeg.

L.M. Verhoef te Overdinkel reageerde twee dagen later in een ingezonden brief in de krant. Het is overigens goed te beseffen dat Leo Verhoef te Overdinkel ook secretaris was van het Nieuw Republikeins Genootschap, geen fanclub van het Koninklijk Huis.

“Tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië zou prins Willem-Alexander riskante vluchten hebben uitgevoerd om gewonden op te halen (Ten eerste, 23 januari). Ik was tijdens die oorlog als mission commander aan boord van AWACS-radarvliegtuigen. En daarnaast was ik – gedurende zes maanden – als chef van de VN-vliegveldwaarnemers in geheel voormalig Joegoslavië nauw betrokken bij de handhaving van de no-flyzone boven Bosnië-Herzegovina.

Er was slechts één enkele uitzondering mogelijk op het algemene vliegverbod: het transporteren van gewonden en zieken die elders dringend noodzakelijke medische verzorging konden krijgen.

In dat geval verzocht een der strijdende partijen toestemming aan het VN-hoofdkwartier om een ‘casevac’ (casualty evacuation) danwel een ‘medevac’ (medical evacuation) te mogen uitvoeren.

Na verkregen toestemming werd de vlucht door een helikopter, met een piloot van de betrokken partij, uitgevoerd. Dat gebeurde met helikopters van Russische makelij, waarvoor prins Willem-Alexander zeker geen brevet had. Bovendien hadden de vliegers van de oorlogvoerende partijen geen enkele behoefte aan pottenkijkers, zelfs niet als het koninklijke vips waren.

Andere vluchten boven het strijdtoneel betroffen NAVO-gevechtsvliegtuigen ter handhaving van het vliegverbod en een lijndienst voor VN-personeel en goederen van Zagreb naar Sarajevo. Daarvan heb ik ook een paar keer gebruikgemaakt. Het enige riskante daarbij was de onzekerheid of die oude Antonovs wel heel zouden blijven.

De Nederlandse luchtmacht vloog in die tijd met F-16’s vanaf de Italiaanse basis Villafranca.

Er was ook een shuttle met transportvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht van Nederland naar Italië. Mogelijk is die weleens naar de internationale luchthaven van Zagreb gevlogen om er Nederlandse zieken/gewonden op te halen en mogelijk was de prins aan boord. Dat kun je echt niet als riskante vlucht kwalificeren.

Wel heeft de prins eens aan een AWACS-missie voor de Joegoslavische kust deelgenomen. Dat weet ik zeker, want hij zat naast mij. Hierbij was echter geen gevaar te duchten van ‘vijandelijke’ acties.

Op grond van mijn ervaring acht ik de kans dat prins Willem-Alexander ooit aan een riskante reddingsoperatie boven Bosnië heeft deelgenomen, hoogst onwaarschijnlijk.”

  • Reacties

  • Harry Broker | 23/03/13 om 16:46

    WARNING! Save The Netherlands out of their Bear-Claws of (EU):http://harrybroker.net/netherlands/

  • Igor Mortis | 01/10/14 om 07:20

    Dat ie de 11-stedentocht volledig heeft gereden is uiterst onzeker.

    Volgens geruchten is ie (redelijk) dicht bij de finish op het ijs gezet, omgeven door lijfwachten die ‘m een handje geholpen hebben middels duwen de +/- 29 km naar de finish te overbruggen.
    Waar hij opmerkelijk fris arriveerde.
    Mart Smeets schijnt daar meer over te weten.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen