Foodwatch verkiezing: 

Gouden Windei voor grootste leugen over voeding

Tegenwicht voor marketingleugens.

Gelezen: Foodwatch.nl

De Nederlandse consument kiest het voedselproduct met het meest misleidende verkooppraatje in de reclame en op de verpakking. Foodwatch heeft vijf producten genomineerd waarop consumenten gaan stemmen. De producent die de meeste stemmen krijgt wint het Gouden Windei.

De nominaties:

Blue Band Goede Start! Witbrood. Heeft absoluut niet dezelfde gezondheidseffecten wat betreft vezels als volkorenbrood. Het is dus geen gelijkwaardige vervanger van volkorenbrood voor kinderen. Bevat bovendien chemisch behandelde houtvezels. Producent Unilever.

Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Een duur marketing-watertje met slechts 1/100ste theelepel cranberry. Dat vrouwen zouden gaan ‘stralen’ van Aloë Vera is niet gebleken. Producent Heineken.

Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer. Twee keer zo duur als standaard opvolgmelk en vijf keer zo duur als gewone melk. Voor kinderen van 12 tot 36 maanden is opvolgmelk overbodig. Het fruit moet je met een vergrootglas zoeken. Producent Nestlé.

Liga Fruitkick eXtra Framboos. De ’46% fruitvulling’ bestaat voor het grootste deel uit dikmakende glucose-fructosestroop. Nep zijn ook de voedingsvezels die er aan toe zijn gevoegd. Deze reep bevat evenveel suiker als zijn soortgenoten en is dus helemaal niet ‘extra verantwoord’. Producent Liga.

Honig Limburgse Asperge-crèmesoep. Slechts een vingerkootje (7,5 gram) aspergepoeder voor anderhalve liter soep, aangevuld met kunstmatige aroma’s en smaakstoffen. Exact dezelfde samenstelling werd eerder verkocht als ‘Franse Asperge-crèmesoep’. Producent Honig.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen