Prijsvechter opnieuw in opspraak 

NL Energie

Spotje en advertentie van de Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) over Essent zijn misleidend en oneerlijk. Dat vindt de Reclame Code Commissie.

Gelezen: Essent-bericht

NL Energie maakt al jaren vergelijkende reclame met bekende Nederlanders als Frans Bauer en Maurice de Hond. Concurrent Essent werd in 2009 gekocht door het Duitse RWE, reden voor NL Energie om op te merken dat consumenten te veel betalen daar de overnameprijs moet worden terugbetaald. In de televisiespot werd ingespeeld op nationalistische sentimenten door te verwijzen naar ”˜Hollandse’ tarieven.

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Essent in het gelijk gesteld in de klacht die ze indiende tegen NL Energie wat betreft het terugverdienen, maar vindt de uiting niet discriminerend. Volgens de RCC is de televisiespot die NL Energie uitzond over Essent misleidend en oneerlijk.

In de krantenadvertentie maakte NL Energie een onvolledige en dus misleidende vergelijking tussen haar lage instapprijzen en de variabele standaardtarieven van onder andere Essent. Het instaptarief wordt later verhoogd tot een basistarief. De beloofde besparing wordt niet bereikt.

  • Reacties

  • vanhetgoor | 22/02/11 om 14:02

    Ik wil nog iets kwijt over de Nederlandse Energie Maatschappij. Ik betaal elke maand mijn energie door middel van een periodiek overschrijving, ik krijg mijn geld niet op de eerste of de laatste van de maand. Dus betalen per machtiging is dus voor mij niet mogelijk. Daarom betaal ik twee weken later, automatisch, en dat mag volgens de Nederlandse wet. Eind vorige jaar kreeg ik een brief van de Nederlandse Energie Maatschappij dat ik in November niet betaald zou hebben, ik kijk het na en het blijkt dat ik wel betaald heb, Ik stuur een aangetekende brief naar de NEM want ik ken dat soort laaielichters.

    Geruime tijd hoor ik niets, toen werd ik gebeld door een incassobureau. Niet één keer maar zeven keer achter elkaar. Ik heb verteld dat ik betaald heb en dat ik met een aangetekende brief de Nederlandse Energie Maatschappij hiervan op de hoogte heb gesteld. Dat er dus een fout bij de NEM was. Maar het incassobureau stelde dat het geld dat ik in November betaald heb niet in November is verwerkt, het is pas in December verwerkt, en daarom is het geboekt als betaling van December, de betaling voor November bleef open als zijnde niet betaald, en het teveel betaalde geld van December is natuurlijk voor Januari gebruikt.

    Op tijd betalen bij de NEM is geen garantie dat de betaling ook wordt verwerkt en afgeboekt. Dit zijn vuile trucjes waar ik niet van gediend ben. Iedereen bij de NEM is tuig, allemaal!

  • Offerman | 27/02/11 om 14:02

    Het antwoord op al die bedrijven die alleen maar komen halen en niet brengen: stemmen met je voeten. Zij hebben alleen bestaansrecht zolang al die sukkels hun geld er nog heen blijven brengen. Maar ja: Hollanders willen voor een duppie op de eerste rij, dus moeten ze ook niet gek opkijken dat ze genept worden: goede service kan namelijk helemaal niet voor dat geld. Oftewel: klanten krijgen het bedrijf dat ze verdienen!

  • Kloof | 27/02/11 om 14:26

    @Offerman

    Natuurlijk, daarin heb je gelijk, de Nederlander wil voor een dubbeltje op de eerste rij. Edoch, dat zou opgaan indien bedrijven die niet in prijs excelleren wel goede service zouden bieden. Welaan, dat is geenszins het geval. De Nuon’s, Vitensen en KPNen van deze wereld doen het net zo slecht. Het is een mentaliteit die zelfs bij de overheid opgeld doet. Stuur de beller, mailer, briefschrijver zoveel mogelijk met een kluitje in het riet. De volhouder zullen we dan uiteindelijk wel knippen en scheren. Vitens keert 12,9% dividend uit aan haar aandeelhouders, dus hoezo geen geld voor adequate service?

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen