'Geen fout van piloten' 

Turkish Airlines

Turken zaten fout met snel oordeel

Gelezen: Rapport Neergestort tijdens nadering, Boeing 737-800, nabij Amsterdam Schiphol Airport, 25 februari 2009

De Onderzoeksraad voor Veiligheid geeft als hoofdoorzaken voor de ramp:

  • defect aan de hoogtemeter;
  • verkeerde instructies van de luchtverkeersleiding op Schiphol
  • niet juist ingrijpen van de bemanning van Turkish Airlines

Direct na de ramp werd er door verschillende ”˜deskundigen’ gezocht en gesproken over de eventuele schuldvraag. Secretaris-generaal Savas Sen van de pilotenvereniging van Turkish Airlines,Talpa, zegt op 27 februari 2009 al dat de ramp niet te wijten is aan de piloten: de turbulentie van een eerder geland toestel zou de oorzaak zijn. De verkeersleiding had de piloten moeten waarschuwen voor de extra turbulentie, aldus de Turken.

Savas Sen beweerde ook dat buitenlandse media de piloten in een kwaad daglicht wilden stellen. Bij de herdenkingsdienst voor de slachtoffers zei Turkish Airlines directeur Carlan Karlitekin dat de piloten helden waren. Ze hadden immers de levens gered van de 126 overlevenden en dat met hun
eigen leven moeten bekopen.

In de Turkse media ging het er nog feller aan toe destijds: Nederland zou de fouten van de luchtverkeersleiding willen toedekken en bewijsmateriaal hadden vernietigd:

“Ugur Cebeci, Turkish expert and journalist on airway business, told Turkish media “it was not a fall, but forced landing. The Dutch try to hide the evidence against themselves”. Cebeci further says that the Dutch authorities did not declare the tower conversations, they erased all details of plane departures and arrivals from the system, and they have made all efforts to conceal the mistakes made by their airport; the airport is in an attempt to gloss over its defects.”

Op 5 maart, vlak na het publiceren van het voorlopige rapport zei een woordvoerder van Turkish Airlines het volgende: ”žAls je het rapport goed leest, lees je dat de piloten niets te verwijten valt. Als de snelheid lager is dan 250 kilometer per uur, kun je niets meer doen. Zij zaten al op 178 kilometer per uur.”

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen