Gouden Windei 2010 voor meest bedrieglijke claims 

Unilever, Heineken, Danone, FrieslandCampina

Grote voedsel- en drankproducenten gaan ver in de ‘marketing’

De nieuwe club Foodwatch presenteert zich met een nieuwe ‘verkiezing’, die van de meest bedrieglijke voedselclaim.

Foodwatch Nederland is begin 2010 opgericht vanuit de gelijknamige Duitse organisatie.

De Genomineerden voor de eerste verkiezing:

Danone: Actimel

“Actimel behoedt niemand voor een verkoudheid. Dat wil fabrikant Danone miljoenen consumenten wel wijsmaken met advertenties en uitgekiende marketingcampagnes. Als ‘bewijs’ voor de weerstandsverhogende kwaliteiten van zijn yoghurtje zwaait de voedingsgigant met 30 onderzoeken”¦ die bijna allemaal door Danone zelf betaald zijn.”

Adelholzener: Active O2 Orange Lemon

“Het sportdrankje Active O2 zou goed zijn voor de sportprestaties, de gezondheid bevorderen en zelfs veroudering tegengaan, omdat er extra toegevoegde zuurstof in zit. Een pure verkooptruc, want het menselijk lichaam krijgt zuurstof binnen via de longen, niet via de slokdarm.”

Unilever: Knorr Vie Sinaasappel-Wortel-Banaan

‘Elk flesje bevat 50 procent van de dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit die [”¦] wordt aanbevolen’, beweert Unilever over zijn Knorr Vie. Onzin! Het sapje is inderdaad (ooit) gemaakt van 200 gram groenten en fruit. Maar de ‘aanbevolen dagelijkse hoeveelheid’ geldt voor verse groenten en fruit – en hooguit een vijfde daarvan mag sap zijn.”

FrieslandCampina: Mona Yoki Drink Aardbei

“Op de verpakking van Mona Yoki Drink prijkt een grote aardbei, die de indruk geeft dat aardbei een significant bestanddeel is van deze drinkyoghurt. Maar volgens de kleine lettertjes op het etiket achterop bevat het drankje slechts 0,6 procent aardbeiensap.”

Heineken: Sourcy Vitamin Water Fit Appel Golden Kiwi

“Vitamin Water Fit Apple Kiwi doet alsof het fit makend, functioneel mineraalwater is. Wat het dure drankje naast de toegevoegde vitamine C bevat, zijn vooral veel aroma’s, suiker, citroenzuur en kleurstof. Net als alle andere doodgewone frisdranken.”

  • Reacties

  • Jan (The other one) | 13/05/10 om 12:29

    Zouden er dan nog steeds mensen zijn die die onzin geloven?

  • Inky | 01/06/10 om 22:54

    nou ik vind dat 75 procent uit de supermarkt mag ,Marketing is groter dan de waarheid over de exacte ingredienten lijst van producten voedsel en drinken wat zit er daadwerlijk in.
    Weet wat je eet en drink

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen