Oordeel niet bestaande Raad voor de Advocatuur 

Volkskrant tuint in 1 april grap

Checken en wederhoor niet meer nodig.

Gelezen: Telegraaf, Volkskrant

Advocaat Reinoud Imhof is niet geschorst door de Raad van de Advocatuur, zoals de Volkskrant vrijdag meldde. De raad bestaat niet eens.

Het is een 1-aprilgrap van Peter Paul de Vries, de oud-voorzitter van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en nu beursondernemer. Hij maakte er zelfs een namaak website voor Raadvoordeadvocatuur.nl, met als bericht:

De Raad voor de Advocatuur heeft gisteren, 31 maart 2010 een uitspraak gedaan in zaak RVA-010-231 die was aangespannen tegen mr Reinoud Imhof. De Raad is unaniem tot de conclusie gekomen dat mr R. Imhof heeft gehandeld in strijd met
de regels van de RvA en daarmee het aanzien van de advocatuur in Nederland schade heeft toegebracht.

Mr Imhof heeft in oktober 2000 verzocht om een voorlopig getuigenverhoor in de zaak World Online/Brink, waarbij hij aangaf op te treden namens gedupeerde aandeelhouders die via het Friends & Family programma schade hadden geleden op hun investering in World Online. Dat getuigenverhoor heeft in 2001 plaatsgevonden.

Inmiddels is uit onderzoek onomstotelijk vast komen te staan dat mr Imhof in deze zaak optrad voor mevrouw Brink, betaald werd door mevrouw Brink en werd aangestuurd door de advocaten van mevrouw Brink, mr W. Hendriksen en mr M. Wladimiroff”¦.”

De grap is gebaseerd op een serieus vermoeden van De Vries. Hij gelooft dat Imhof dubbele petten op had toen hij in 2001 gedupeerde beleggers bijstond.

De Volkskrant, vrijdag 2 april 2010:

Advocaat gedupeerden Nina Brink berispt

Van onze verslaggeefster

Amsterdam – Advocaat mr. Reinoud Imhof, die zei dat hij gedupeerden van het Friends & Family-programma in de zaak tegen Nina Brink vertegenwoordigde, is berispt door de Raad voor de Advocatuur.

Volgens de raad is vast komen te staan dat Imhof betaald werd door Nina Brink en aangestuurd door haar advocaten. Daarmee heeft Imhof het aanzien van de advocatuur ernstige schade toegebracht, aldus de raad in zijn persbericht.

(De rest van het artikel dat hier stond is op 3 juni 2012 verwijderd op last van het bedrijf Auxen dat de auteursrechten van de Volkskrant bewaakt.)

Volkskrant, zaterdag 3 april 2010:

“RECTIFICATIE

In de Volkskrant van 2 april is op pagina 25 gemeld dat de advocaat van de gedupeerden van Nina Brink is berispt door de Raad voor de Advocatuur.
Dat bericht was gebaseerd op een niet geverifieerd, maar bedrieglijk echt ogend, persbericht van die Raad. Inmiddels is ons gebleken dat de Raad voor de Advocatuur niet bestaat en dat mr. Reinoud Imhof dus ook niet is berispt. Wij bieden onze verontschuldigingen aan voor deze onzorgvuldige berichtgeving.”

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen