Acteur moet uitspraken in RTL Boulevard rechtzetten 

Maarten Spanjer versus Steven en Klaas de Jong

Filmproducenten winnen het kort geding wegens smaad.

Spanjer moest binnen twee weken een rectificatie plaatsen in een zaterdageditie van de Telegraaf, op de pagina Privé. Hier moet in staan dat Spanjer onrechtmatig heeft gehandeld met zijn uitspraken over Klaas de Jong in RTL Boulevard. Hij moet ook de proceskosten van Klaas de Jong betalen, ongeveer 1200 euro.

De Jong had ook nog een schadevergoeding geí«ist van 15.000 euro wegens reputatieschade, maar deze eis is door de rechter afgewezen. Spanjer verwoordt zijn mening nu anders: “Ik mag niet meer zeggen dat het oplichters zijn, maar ik vind nog wel dat het oplichters zijn. Spanjer overweegt om in hoger beroep te gaan bij het gerechtshof.

Wat ging er aan vooraf?

De Leeuwarder Courant van 23 december 2009 kopte een interview met Maarten Spanjer: ”˜Maarten Spanjer: het zijn pure oplichters’. Het ging over de makers van de film De Hel van ’63 : regisseur Steven de Jong en producent Klaas de Jong. In de rest van het artikel wordt het woord oplichters niet genoemd, alleen omschreven. En het woord ”˜oplichtergedrag’ komt er in voor.

Maarten Spanjer werkte eerder met hen aan de ”˜Kameleon’-films. Volgens Maarten bood Klaas de Jong hem een hele lage dagprijs. Hij is alleen akkoord gegaan, omdat hij een winstdelingsregeling zou krijgen. Toen hij tijdens de opnames naar Klaas kwam, zou deze volgens Spanjer hebben gezegd: ”˜Zo gaat dat niet in de film’.

Ook voor het vervolg op ”˜Kameleon’ werd Maarten Spanjer gevraagd. Naar eigen zeggen heeft hij heel lang moeten zeuren voor een ”˜normaal honorarium’. Klaas de Jong zei hierop volgens Spanjer dat hij de helft zou krijgen en de andere helft zou in een participatie worden gestoken.

“Nadat de film een tijdje had gedraaid kreeg ik de afrekening van mijn participatie in de film. Van het geí¯nvesteerde geld was minder dan de helft over. De film had dat jaar de meeste bezoekers getrokken van alle Nederlandse films, een platinastatus gekregen, maar volgens Klaas de Jong hadden ze heel veel verlies gedraaid”, aldus Spanjer in de Leeuwarder Courant.

Na de opnames van ”˜Kameleon 2’ werd Spanjer gevraagd voor een filmpje voor de musical Kameleon. Wederom ontstonden er betalingsproblemen, over het honorarium van 1.250 euro, aldus Spanjer.

Spanjer beschuldigt Klaas de Jong ervan veel meer medewerkers aan zijn film onheus te behandelen. Bij meer crewleden zou een deel van het honorarium ingehouden worden, vaak van bedragen rond de 1.000 of 2.000 euro. Spanjer: “Ik heb bij elkaar nog 7.000 euro van ze te goed.”

Op 6 januari 2010 laat de Leeuwarder Courant Klaas de Jong aan het woord. Klaas de Jong heeft toont stukken aan de krant waaruit een dagprijs voor Spanjer van 850 euro zou staan.

Bij ”˜Kameleon 2’ kreeg Spanjer 25.000 euro per dag, ook een afkoopregeling voor het hele project, inclusief reclamefilmpje volgens De Jong. De helft zou worden omgezet in één film CV-participatie van 12.500 euro in Kameleon 2. Spanjer ondertekende.

Een dag na het begin van de opnamen stuurde Spanjer zijn rekening en diezelfde dag is volgens De Jong de helft overgeboekt. In juni 2006 is 6071 euro aan onbelaste inkomsten per participatie uitgekeerd. Iedereen die deelnam aan de CV kreeg ook nog eens een belastingvoordeel van 6500 euro op het tarief van 52 procent.

De Jong zegt dat Spanjer (dus) geen 7.000 euro nog tegoed heeft, sterker nog, nooit met Spanjer over geld heeft gepraat, want dit gaat via de uitvoerend producent. De Leeuwarder Courant meldt dat uit stukken blijkt dat dit daadwerkelijk zo gegaan is.

RTL Boulevard

Maarten Spanjer vertelde RTL Boulevard op 25 januari 2010 zijn versie: “Ze betalen het eerste deel en het tweede deel niet, omdat je dan je werk niet goed zou hebben gedaan. Het zijn geen filmmakers, maar grootgeldverdieners annex oplichters.”

Klaas de Jong eiste ook een rectificatie in de Leeuwarder Courant en op de vóórpagina van de Telegraaf, Volkskrant en Algemeen Dagblad, plus gedurende RTL Boulevard een rechtzetting van dertig seconden. Ook in Volkskrant en AD verschenen immers kritische artikelen over De Jong & De Jong.

Maarten Spanjer kwam weer in RTL Boulevard nadat hij verloren heeft.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen