Kort geding na overleg met Wakker Dier voorkomen 

Super de Boer erkent vleesleugen

Supermarktketen trekt publicatie over herkomst varkensvlees in.

Super de Boer publiceerde in zijn consumentenblad ”˜lekker leven’ van februari 2010 uitgebreid over het goede leven dat de varkens leiden die uiteindelijk op het bord van de klanten belanden. Beelden van dieren met veel ruimte in het stro en in de wei completeerden het geheel.

Een undercoveractie van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier wees echter uit dat de varkens in krappe betonnen hokken leven en een veel minder rooskleurig leven leiden dan het blad deed vermoeden. Wakker Dier toont dit uitgebreid.

Gevolg: blad uit de winkel en artikel van de site, maar het omslag met ”˜Goed voor Mens en Dier’ staat er nog.

De eis van Wakker Dier om te rectificeren in de grote dagbladen vond Super de Boer te ver gaan. De dierenwelzijnsclub besloot om een kort geding aan te spannen. Er volgde overleg. Geding van de baan. Wel zal Super de Boer in het maart en aprilnummer van ”˜lekker leven’ rectificeren.

Woordvoerder Carien de Bas van Super de Boer geeft toe dat er een verkeerd beeld geschetst is van de herkomst van hun varkensvlees. “Wakker Dier heeft een goed signaal afgegeven. Het beeld was niet juist, daar zijn we het mee eens. We hebben nu de kans gekregen om dit te herstellen”.

En bestaat er angst voor commercieel verlies voor het bedrijf door dit soort negatieve publicaties? “Nee. Wij hebben iets niet goed gedaan en dat erkennen we. Als we uitleggen hoe het zat en snel handelen, dan is het goed.”

Kalfsvlees

November j.l. organiseerde Wakker Dier de ‘liegebeest verkiezing’ met twaalf misleidende producten waarop consumenten mochten stemmen voor de verkiezing van de Liegebeest van 2009.

De prijs ging naar de Stichting Promotie Kalfsvlees (SPK), voor een spotje waarin Rob Geus het product aanprees. Door de nadruk te leggen op het ”˜Beter Leven Kenmerk’ deed de producent voorkomen alsof al het varkensvlees dit kenmerk heeft.

De SPK zweeg. De woordvoerder nu: “De zaak is afgewikkeld, klaar en het programma waarbinnen het spotje viel beí«indigd”.

Wat is dan de mening over het feit dat Wakker Dier het bedrijf als ”˜liegebeest’ bestempelt? “Daarover hebben wij geen mening naar buiten toe.”

  • Reacties

  • wernert | 14/03/10 om 16:00

    “(…) waarin Rob de Geus (van de Keuringsdienst van Waren) (…)”

    Tsssk… Rob is gewoon een zzp’er met een tv-programma, een sponsordeal met Electrolux en een eigen serie wijnen.

  • wernert | 14/03/10 om 16:02

    Het is trouwens “Rob Geus”.

  • bart | 14/03/10 om 19:58

    site die leugens ontmaskert liegt er aardig op los, ik hoop niet bewust. Rob (de) Geus is van ‘Smaakpolitie’ en zeker niet van de Keuringsdienst van Waren (die al een tijdje de Voedsel en Waren Autoriteit heet) en al helemaal niet van de Keuringsdienst van Waarde (wat veel mensen na het lezen van dit stuk wellicht denken).

  • Peter Olsthoorn | 14/03/10 om 22:00

    Dank voor de kritiek. Kleine vergissing auteur, is rechtgezet.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen