Leugensjournaal 36: 

Scoren”¦

Doen het Nederlands Elftal en ING beter dan Leugens.nl

Van die zeven doelpunten van ‘Oranje’ tegen Italií« en Frankrijk heb ik intens mogen genieten, vooral met familie. Als kind dag in dag uit voetballend, met herinneringen aan 1966 Wembley Engeland-Duitsland 4-2, levend met het 1974-trauma dat in 1988 niet is weggewist, blijft het spelletje me bekoren. Niet het gedoe er omheen, dat meer en meer ‘debiliseert’.

Maar dat trekt reclame: de families Cruijff en Mulder switchen soepel van de rol van wat ‘analytici’ heet naar de ING-reclame, Frits Barend huppelt erin mee. ING liep dan ABN Amro mis, maar ze koopt het voetbal. En als de media blijven emmeren over de kosten van het Koninklijk Huis, dan noemt ING die voortaan ook voor zijn rekening. De lakeien van de Oranjepers doen wel mee. Sportjournalistiek was al een contradictio in terminis.

Afgelopen week volgde ik het uitgeverscongres. De grootse bladenmaker moet nog meer rotzooi gaan produceren, want de trend is ‘gratis’. Door ING’s van deze wereld gesponsorde bladen. De meest vrolijke kennis op dat congres zit in ‘sponsored media’. Een andere uitgever lachte me in het gezicht uit met de mededeling dat we sponsors zoeken voor Leugens.nl. “Je denkt toch niet dat”¦”

Ja, zo blind optimistisch zijn we wel. Over ‘De band tussen lezer en krant’ schreef de Volkskrant Ombudsman gisteren sterk. Dat is precies wat Leugens.nl (en we hebben nog wat titels achter de hand voor andere terreinen) beoogt: journalistiek met het volk in voortdurende communicatie waarbij journalisten blijven checken en verbanden leggen. Voorzetten krijgen, hard werken, scoren, juichen, harde en faire kritiek, discussie over waar of onwaar, aanmoedigen.

Sommige uitgevers begrijpen dat. Dat Leugens.nl tijd en geld vergt en dan een flink publiek krijgt en dus reclame. Maar het is geen tij om erin te investeren. Jammer, dus kiezen wij makers voor het zoveelste artikeltje of redactieklusje voor de zakelijke markt, ofschoon we het veel onbelangrijker achten dan Leugens.nl. Maar het betaalt tenminste, nieuwe schoenen voor blije kinderen. En het krijgt zakelijke distributie en aandachtig publiek. Dus goedbetaalde reclame, van onder meer ING.

En het wordt stiller aan ‘de overkant’. Tot vreugde van het Oranje-kamp”¦

  • Reacties

  • Ko van Dijk | 15/06/08 om 10:37

    Beste Peter, je signaleert de trend is gratis. Ja en de andere trend is dat professionele journalisten concurrentie hebben gekregen van de burgerjournalist. Die opmars houdt je niet tegen. Net zo als dat de persfotograaf een uitstervend beroep is omdat iedereen tegenwoordig een redelijke persfoto kan maken. Het gaat niet om een artistiek plaatje of een mooi geschreven en taalkundig verantwoord artikel, het gaat om de boodschap. Hoe die verpakt wordt is bijzaak geworden.

    Daar komt dan nog bij dat webloggers zich niet hoeven te conformeren aan van bovenaf opgelegde restricties. Zodra je rekening moet gaan houden met de belangen van je sponsors en adverteerders zul je concessies aan de objectiviteit van je berichtgeving moeten doen. Alle gedrukte media bezondigen zich hieraan. Het nieuws wordt sinds jaar en dag gemanipuleerd. Is het niet door de invloed van de overheid of de oranjes dan zijn het de aandeelhouders wel. Alles draait nu eenmaal om geld en macht in deze wereld.

    Op Leugens.nl besteedt je ruim aandacht aan gebrekkige of ronduit gemanipuleerde berichtgeving. Je hekelt zowel links als rechts. Je probeert daarbij een serieuze tegenhanger van de meest succesvolle op dit gebied GeenStijl te worden. GeenStijl is immers op dezelfde manier begonnen en werd ook gemaakt door professionele journalisten. Waarom lukte het GeenStijl wel om adverteerders en sponsors te werven en Leugens.nl niet? Om te beginnen door de populistische toonzetting, de taal van de jonge generatie. En in de tweede plaats door het aanbieden van ranzige content. De moraal van dat verhaal is: geef het volk waar het om vraagt en het geld stroomt binnen. Echter, wie het eerst komt, het eerst maalt. Niemand is het nadien gelukt om een even succesvol shocklog als GeenStijl te maken.

    Maar jij wilt het beter doen en kwalitatief op een hoger peil dan GeenStijl. Leugens.nl bevindt zich in het rijtje van Klokkeluideronline, Het Vrije Volk, Kleintje muurkrant etc. Een smalle markt. Wie leest dat? De bezorgde burger maar die groep is klein. Het volk krijgt wat het verdient zegt men. We zien dat aan de Balkenbende. Hoewel steeds meer landgenoten tot de overtuiging gaan komen dat Nederland een bananenrepubliek is, die je kunt vergelijken met de schimmige staten waar we altijd zo tegen ageerden, is de actiebereidheid nihil want ook dat is de Nederlander ten voeten uit.

    Ik heb het al eerder gezegd: geldverdiennen aan leugens.nl kun je gevoeglijk vergeten. Net als al die anderen duizenden weblogs kan dit initiatief alleen voortbestaan als idealisme de drijfveer is. Leugens.nl zal het dus moeten hebben van journalisten die werken voor de gesponsorde media en in hun vrijetijd vanuit hun betrokkenheid bij de samenleving het materiaal aanleveren. Als dat niet je bedoeling is, dan moet je stoppen.

  • Peter Olsthoorn | 16/06/08 om 09:41

    Ja, Ko van Dijk, je hebt gelijk. Een mooi betoog. Er is weinig tegenin te brengen. Zo lijkt het.

    Een detail is onjuist: Klokkeluideronline, Het Vrije Volk en Kleintje Muurkrant publiceren meestal zonder te checken en wederhoor, die – soms malle – journalistieke regels.

    GeenStijl was en is niet het voorbeeld. Die is uniek, inhoudelijk en qua succes.

    En van die bananenrepubliek en de ‘Balkenbende’ en misleidende media valt voor een deel nog wel mee, toch?

    En we blijven optimistisch. Je kunt nooit weten…

  • hans de bree | 16/06/08 om 09:58

    Ik denk dat je moet proberen de grote lijnen te zien. Inderdaad wordt de media steeds meer “gesponsord”, met alle gevolgen van dien. Echter, de geloofwaardigheid gaat daarmee verloren. Er zal dus een markt zijn (of ontstaan) voor een medium met grote geloofwaardigheid. Dat vereist integriteit maar vooral tijd. Daarnaast blijven de regels van de marketing gelden. En daarbij is een titel als “waarheid” beter dan “leugens”. Mensen houden nou eenmaal niet van
    slecht nieuws, althans zo moet je het niet brengen.
    Dus “geen stijl” en “vrij nederland” hebben daarin overeenkomsten (moeten ze allebei niet aan denken, trouwens)
    Dus Peter, ga zo door maar verfijn het concept.

  • Ton Biesemaat | 16/06/08 om 12:27

    De rechten voor de waarheid liggen in Moskou.

  • rob koper | 16/06/08 om 16:32

    Hoeveel leugens kunnen nog gesignaleerd worden bij zware sponsoring? En hoe betrouwbaar is leugens.nl dan zelf nog?

    Het lijkt mij juist een goede reclame voor een groot bedrijf als ze als sponsor optreden zonder voorwaarden te stellen, maar ik vrees dat ik in dat verband niet kan doorgaan voor de gemiddelde nederlander.

    Overigens schijnen er talloze fondsen te zijn die zitten te wachten op iemand die op hen een beroep doet. Daar zal vast ook wel een fonds tussen zitten die het vrije woord, onafhankelijke nieuwsgaring etc. wil ondersteunen. Dan hoef je ook niet je hoofd in de muil van de leeuw te stoppen

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen