Schoonmaakactie van de Rijksvoorlichtingsdienst 

Máxima draagt geen bril

Althans, dat komt u niet te weten via foto’s die zijn gemaakt ‘in de privésfeer’. Die moeten weg van het web, want de prinses heeft recht op een ongestoorde persoonlijke levenssfeer .

De Rijksvoorlichtingsdienst hanteert voor het Koninklijk Huis sinds juni 2005 een eenzijdig vastgestelde Mediacode. Daarin staat:

“Het ”˜met rust laten’ houdt met name in, dat leden van het Koninklijk Huis verschoond blijven van achtervolgende en /of bespiedende fotografen en/of verslaggevers met als doel het maken van foto-opnamen en / of het uitlokken van mondelinge reacties”¦

”¦Het bepaalde in de punten 3 t/m 5 van de code is eveneens van toepassing op de publicatie van beeldmateriaal afkomstig van derden.”

Nu is er tijdens het bezoek van prinses Máxima aan haar geboorteland een foto gemaakt waarop ze met bril te zien is. Die foto is vanuit het publiek gemaakt en gekocht en verspreid door South Press. ANP kocht de foto en verspreidde die.

De prinses ging op bezoek naar een vriendin. Dat is privé en niet publiek. Toch zwaait ze op de foto naar publiek. En kijkt dat aan, zonder de bril af te zetten. Niettemin bevond ze zich in de ‘persoonlijke levenssfeer’. Dus fotoverspreiding is tegen de code, vindt de Rijksvoorlichtingsdienst. De Argentijnen hebben daar lak aan.

Nu heeft ANP de foto van haar ANP Photo site gehaald. Gaan alle media dat doen? En moeten ook de elektronische versies van papieren kranten worden verwijderd van het web?

De Gelderlander plaatst de foto nog op het web. En dat doet ook het Eindhovens Dagblad. De foto stond ook in hun kranten van vandaag. Die wordt ook elektronisch verspreid.

Chris Breedveld, chef van de RVD, desgevraagd: “We hebben contacten gehad met een aantal media die de foto publiceerden. De meeste hebben gehoor gegeven aan ons verzoek die te verwijderen van hun websites. Een paar titels deden dat niet.”

Wat zijn de consequenties? Breedveld: “Niet voor deze casus, maar in het algemeen: we hebben verschillende instrumenten, varií«rend van een publieke veroordeling tot een gang naar de rechter. En maatregelen daartussenin zoals geen foto’s ter beschikking meer stellen of niet uitnodigen voor een officieel fotomoment.”


In december 2007 schreven we uitgebreid over de strijd tussen Telegraaf/GeenStijl en de RVD. De RVD dreigde met een rechtszaak. Die kwam er niet. GeenStijl beloofde geen privéfoto’s meer te plaatsen.

  • Reacties

  • keuleniscool | 27/04/08 om 15:48

    Wat een nonsens…………..
    leve de republiek .
    Het koningshuis kost de staat
    ca 250 a 350 MILJOEN EURO PER JAAR !

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen