Column: rijdende rechters 

Paul de Leeuw en tasjesdieven

Ja, ik geef het zondermeer toe, de ietwat aan lager wal geraakte cabaretier P. de Leeuw, daar kijk ik wel eens naar op tv als ik even het leven moe ben.

Zijn grappen zijn erg voorspelbaar en plat, laat staan de wensen welke de gemiddelde Nederlander graag in vervulling wil doen gaan. Maar ja, dat weten wij allang, als je kop maar op de televisie komt, ben je verzekerd van een aantal verjaardagen waar je het altijd al zo vurig gewenste middelpunt van de belangstelling bent.

De afgelopen week was er dan dat akkevietje met die ‘Vegan Streaker’ (videofragment). De rijdende rechter – over aan lager wal gesproken – mocht een uitspraak doen over het gedrag van de Leeuw inzake het uittrekken van het slipje van de would be blootloper. En ja, natuurlijk werd de Leeuw in het gelijk gesteld. Als kleuter van vijf weet je al dat gelijkheid van rechtspraak net zo’n farce is als Sinterklaas. Wat je dan nog niet weet is dat het eerste in de grondwet staat.

Maar waar het natuurlijk om gaat is zijn motivering. Ik citeer niet letterlijk, ben daar volstrekt te lui voor, maar het kwam er toch op neer dat betreffende activist illegaal zijn boodschap bracht en had kunnen weten dat de Leeuw daar dienovereenkomstig op zou reageren. Kortom, de Leeuw stond in zijn recht hem van zijn slip te ontdoen.

Nu verwacht ik van deze kilometervreter echt geen jurisprudentie. Maar desalniettemin is zijn uitspraak, al dan niet geí«nsceneerd, een interessante. Immers, geen enkele overtreder van de regels kan bevroeden hoe het slachtoffer zal reageren. In zoverre dus al een ernstige omissie in de uitspraak. Wel zegt deze uitspraak het volgende; indien je onreglementair te werk gaat, weet je niet wat je te wachten staat en de consequenties zijn dus voor de overtreder.

Interessant ook voor de vrouw die in blinde drift een tasjesdief doodreed. De dief in kwestie had dus kunnen weten dat dit het risico van zijn bezigheid was en dat ook slechts het beroven van oude vrouwtjes die net hun AOW hebben gepind een keer verkeerd kan aflopen; met een rijdende rechter in de buurt. Jammer dat Verdonk zo nodig bij de uitspraak moest zijn, maar dit is een les voor al die relies die zonodig tegen abortus willen zijn.

Laatst hoorden wij gestommel ’s nachts in huis. Ik stuurde mijn vrouw naar beneden om te kijken, zij wist waar de tennisrackets stonden en ik ken haar backhand. De inderdaad aanwezige inbreker werd ondanks zijn Kalasjnikov met een geweldige service de andere wereld in geholpen.

Mijn vrouw gooide terloops haar slippers nog even in het riool en ging weer lekker slapen. Zo is het maar net, als ik 10 kilometer te hard rij en het stopteken mis, is een kogel tussen de ogen een volstrekt acceptabel risico.

Ik had immers kunnen weten dat onze ontevreden hermandad op mijn been mikte”¦

  • Reacties

  • TRS | 16/03/08 om 11:31

    LOL. Prachtcolumn!

  • Medium Helma Hangpop | 16/03/08 om 13:10

    Het eigen schuld, dikke bult artikel zal binnenkort worden toegevoegd aan het Wetboek van Strafrecht. Niets mis met Rita Verdonk.

  • Luuk | 16/03/08 om 13:36

    U is een strafpleiter in de dop. Chapeau!

  • Jan Klaassen | 16/03/08 om 13:58

    Pracht uitspraak van de immer bewegende rechter.
    Tussen de regels kun je namelijk opmaken, dat hij De Leeuw van mongolisch gedrag betichtte.
    En daar ben ik het volledig mee eens: Hij is ‘n dikke kale (2de hands) mongool.

  • Rick | 16/03/08 om 14:24

    @Jan Klaassen

    Nu juist de indruk dat betreffende column niet aanzet tot dom schelden, laten wij dat toch zo houden, daar zijn andere sites voor.

  • Jee-eL-Wee | 16/03/08 om 15:20

    Uit dit artikel, leuk overigens, blijkt dat ik me niet hoeft te schamen omdat ik P.de L. een onbeschoft stuk acteur vindt.
    Zoals ik steeds bemerk is hij voor bepaalde personen in onze maatschappij het voorbeeld bij uitstek.

  • Desoto | 16/03/08 om 17:37

    Heeft onze “Vegan Streaker” je vrouw al benaderd ter bescherming van het Leeuwendeel van de bevolking?

  • ww | 17/03/08 om 13:04

    pffff, niet echt een hoogstaand stukje, maar goed. Blijkbaar worden er gezien de reacties hierboven veel mensen door aangesproken.
    Ach, het is niet anders, populisme doet het nu eenmaal goed tegenwoordig.

  • canard | 17/03/08 om 13:58

    Het totaal verkeerd gebruik van het populaire woord populisme doet het blijkbaar ook goed tegenwoordig bij de stuurlui aan wal. Sla eens een woordenboek open, weet je tevens wat een relativiteit hoogstaand in zich bergt.

  • R.I.P.Vroon | 17/03/08 om 14:26

    @Desoto
    Arm kind, zestien lentes zo pril,
    zal doen wat de Juf wil,
    dus aan de goede kant van de wet.

  • Lucullus | 23/03/08 om 01:41

    Canard, u serveert ww op forehand af. Populisme is echter een stijl om stemming makend de gevestigde orde te lijf te gaan. Dat doet RV: rechters, leeuwen en zo meer worden met pensioen gestuurd. Dat RV daarbij ‘n populiste als Verdonk aanvalt pleit ‘m niet van populisme vrij.
    RV’s recept zal door een publieke meerderheid smakelijk genuttigd zijn. Op grond van de column hoeft ww van mij geen woordenboek te pakken; wel raad ik hem/haar een geschiedenisboek aan.
    Ben benieuwd naar RV’s volgende maal.

  • tino | 23/03/08 om 10:35

    Wow,

    Reactie uit het hart om de vergelijking te maken van de doodgereden tasjesdief waarbij de bestolen vrouw derhalve geen harde straf verdient. Maar wanneer je een (on)voorspelbare reactie in moet calculeren geldt dat ook andersom: wanneer de tasjesdief nog kans had gezien in zijn nood en/of boosheid een steen te gooien naar de vrouw en haar daarbij te doden, verdient hij dan plots ook nog gezien te worden als moordenaar? Paul de Leeuw is zeker een irritant mannetje, ging dus ook voorspelbaar over de schreef maar wel is het zaterdagavondgevoel weer terug.

  • Canard | 23/03/08 om 11:56

    Luculles, de denkfout die men maakt is dat indien je iets zegt wat wellicht de meerderheid van de samenleving ook vindt, je een populist bent, waarschijnlijk omdat de gedachte heerst dat het woord synoniem voor populair staat. Dit zou echter betekenen als bijvoorbeeld Youp de hockeymeisjes weer eens op de hak neemt en het merendeel van de bevolking dat leuk vindt omdat ze geen hockeymeisje zijn, Youp een populist zou zijn. Onzin, populisme stamt af van het Franse woord peuple, wat gewoon volk betekent en slechts gebruikt wordt als met het gedrag of de uiting macht wordt nagestreefd. “in de praktijk opent het populisme de weg naar een eenhoofdig charismatisch leiderschap”. En om inzake Verdonk dan nog maar een oude uit de doos te halen; “holle vaten klinken het hardst”.

  • R.I.P.Vroon | 23/03/08 om 14:32

    Tino, je slaat de spijker op zijn kop. Wat ik in mijn columns doe is zoveel mogelijk denkstof proppen in de beperkte ruimte die mij ter beschikking staat. Niet door iedereen begrepen, ik concludeer niets, stel slechts zaken ter overpeinzing en ter discussie. In onderhavig geval lijkt mij de spagaat die ik geschetst heb zonneklaar. Wij leven in een rechtstaat, is al niet iedereen het mee eens, en daarin hebben wij afgesproken niet voor eigen rechter te spelen. Lynchpartijen behoren zover ik weet dan ook (nog) tot het verleden. Maar zowel jij als ik weten niet hoe wij reageren in noodsituatie, zolang je die niet hebt meegemaakt. Dat is wat ik heb getracht met enige luim duidelijk te maken. De Leeuw en anderen zijn natuurlijk slechts kapstok voor het dilemma.

    Wel wenst de overheid dat wij niet lijdzaam toezien hoe iemand in elkaar geslagen wordt. Menselijkerwijs gesproken terecht. Maar stel, je bent getuige van het molesteren van een meisje door twee mannen op straat. Je kunt je hoofd de andere kant opdraaien en doorlopen, je kunt kijken en zien dat het een heel lelijk meisje betreft, dus ook doorlopen, je kunt de heren toespreken dat dit ongeoorloofd gedrag is en godslastering om je oren krijgen, je kunt de heren toespreken en vermoord worden, krijg je in ieder geval stille tocht met veel bloemen en sterf je niet zo anoniem zoals nu het geval zou zijn, of je kunt beide schavuiten een oorvijg verkopen, waarvan ze niet meer bijkomen. Zit jij dagen in een politiecel en wordt je leven een hel. Als iemand het goede antwoord weet, Vroon houdt zich aanbevolen, maar doet geen enkele toezegging daar toch niet weer mee aan de haal te gaan.

  • Margie | 23/03/08 om 14:52

    Tino, wat is een zaterdagavondgevoel? Bij mij zwart-wit televisie op de grond met onduidelijk programma, ongepelde pinda’s en flesje Exota. Eentje een keer ontploft, was er eindelijk ruimte op de bank.

  • tino | 23/03/08 om 21:12

    Hoi Margie, Ik kom graag naast je zitten, fris gewassen in de streepjespyama, de tijd zoveel als mogelijk rekkend. Ben bang dat de programmering niet zo heel onduidelijk zal zijn; Mik en Mak, Dick Passchier en Judith ….., Mies Bouwman met een lopende band door een Dorp waarvan je wel aanvoelde dat je daar maar beter niet heen zou moeten. Maar welhaast zeker al bij het begin van Paul de Leeuw onmiddelijk en zonder dralen naar bed! Mijn ouders waren wel goed maar zeker niet gek tenslotte.

  • Margie | 24/03/08 om 01:15

    Tino, weet niet wie je bent, laat staan je ouders te hebben gekend. Deze site is voor serieuze discussie naar ik aanneem en niet voor ranzige insinuerende teksten. Doe dat ergens anders, genoeg ruimte voor op internet. Zonde dat die PV zoveel serieuze aandacht aan je heeft besteed.

  • tino | 24/03/08 om 11:48

    Goedenmorgen Margie,

    Wat kan je een hoop verschillende dingen uit een klein stukje tekst lezen. Betekent wellicht dat ik Paul de Leeuw opnieuw moet beoordelen. Lees mij nog eens opnieuw maar dan met goede zin. Vind je dan nog steeds dat ik op moet donderen dan doe ik dat natuurlijk. Met vriendelijke groet; Tino

  • Margie | 24/03/08 om 18:16

    @Tino
    He knul/meid, begrijp je dan echt niet dat dit niet mijn werkelijke naam is? Zou maar eens naar de echte gaan zoeken, zo te lezen heb je nog wat onverwerkt verleden. Einde discussie wat mij betreft, zal ander alter-ego gebruiken om je verder niet te laten stuiteren en deze site te misbruiken.

  • sophia | 25/03/08 om 19:45

    Meneer Tino, u lijkt mij een prima vent met een helder verstand en bovenal een goed gevoel voor humor. Trek u niets aan van deze Margie. Margie heeft namelijk niet begrepen waar het over gaat en Margie zal het wel nooit begrijpen. Gelukkig neemt onze Margie een andere naam aan en zullen wij haar niet meer terug zien. Het spotten met een onverwerkt verleden slaat toch wel alles. Toevallig heb ik te kampen met de verwerking van een traumatische jeugd waarbij ik nu niet alles op zal sommen maar het resulteerde uiteindelijk wel dat ik vastgespijkerd zat door mijn knieí«n aan een houten frame waarbij mijn broertje mijn vader stond aan te moedigen. Ik mag toch hopen dat dergelijks deze Margie nimmer zal overkomen. Ik kan mij voorstellen meneer Tino dat u zich van verder commentaar onthoudt maar ik leef verder in stille bewondering.

    groet; Leontine

  • ww | 09/04/08 om 17:52

    Uit van dale:

    po ·pu ·lis ·me (het; populistisch, populist)
    1 populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant

    http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=populisme

    Leuk hoor al die geschidenis lessen hier, maar van Dale ondersteunt wel mijn mening.
    Maar, och ja, Van Dale klopt natuurlijk niet.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen