Op het verkeerde been door filmpje uit 2004 

Vals moordnieuws Nepalezen in Irak

Leugens.nl-lezer laakt gemak van verspreiding onjuist nieuws via tientallen websites en trage correctie.


Onze lezer ‘Hemelsblauw’ in de bocht zoals we het graag zien: nieuws van vier jaar geleden werd gisteren herkauwd door het ANP en dus op tientallen websites. Het grootste deel daarvan plaatste een ander bericht op die plek, maar laat en zonder duiding dat het eerste foutief was.

Zelfs nu staat het foutieve bericht nog op NRC.nl en op ReformatorischDagblad.nl:

“Iraakse militanten doden 12 Nepalezen

ANP
Bagdad, 25 febr. In Irak hebben militanten twaalf Nepalese mannen omgebracht die voor een bedrijf werkten dat was ingehuurd door het Amerikaanse leger.

Dat blijkt uit een opname die maandag op het internet is verschenen. Op de beelden is te zien dat een Nepalese man met een mes wordt onthoofd. De anderen zijn van achteren doodgeschoten. Ze hebben schotwonden in hoofd en rug. De daders zijn leden van de soennitische terreurgroep Ansar al-Sunna.

In 2004 werden al eens twaalf Nepalezen ontvoerd die als koks of schoonmaker voor een Jordaans bedrijf werken. Ook zij werden omgebracht. Op dat moment waren ongeveer 200.000 mensen uit het straatarme Nepal in Irak om geld te verdienen.”

Dat is veranderd in een andere bericht, dat nu staat op de meeste van de tientallen websites die aanvankelijk bovenstaand bericht overnamen.

“Extremisten Irak tonen moorden op internet

DUBAI – Iraakse extremisten hebben maandag een filmpje op het internet geplaatst dat de moorden lijkt te tonen in 2004 op twaalf Nepalezen die in Irak werkten. De islamistische terreurbeweging Leger van Ansar al-Sunna maakte niet duidelijk dat het om beelden van vier jaar geleden ging.

Destijds zijn twee stilstaande videobeelden van slachtoffers gepubliceerd die passen bij de nu opgedoken opnames. De jongste beelden lijken de gewelddadige dood van de twaalf te bevestigen. Volgens de Iraakse politie en Amerikaanse functionarissen zijn er geen aanwijzingen dat recentelijk Nepalezen zijn gekidnapt.

De vermoorde Nepalezen werkten als kok of schoonmaker voor een Jordaans bedrijf dat was ingehuurd door het Amerikaanse leger. Op de beelden is te zien dat een Nepalese man met een mes wordt onthoofd. Zijn landgenoten werden van achteren doodgeschoten.

(ANP)”

En, schrijft ons Hemelsblauw, Nepal zelf ontkende het bericht. Dit duidt erop dat er internationaal iets niet in de haak was. Dat is juist.

Zie via Google News: ‘Iraq militants kill 12 Nepalese workers’. Ook Reuters werd, net als de autoriteiten in Bagdad, aanvankelijk op het verkeerde been gezet doordat de video van 2004 nu opnieuw online kwam.

Hendricus Wiltjer, buitenlandredacteur van het ANP: “het foutieve bericht is gemaakt in de nachtdienst. Waarschijnlijk is een eerste, snelle versie van Reuters overgenomen en niet meer gecontroleerd of aangevuld. Het gebeurt wel eens dat de blik van de nachtredacteur wat vervaagt zo aan het einde van de nachtdienst.”

Deze redacteur ging thuis uitslapen en de opvolgers merkten het laat op. Om 11.45 uur, aldus het ANP, ging er een verbeterd bericht naar de afnemers

Lezer Hemelsblauw lichtte om iets na 9 uur gistermorgen de Volkskrant in over de fout. Maar het duurde volgens hem tot 12.00 uur alvorens het nieuws was rechtgezet. Zoals gezegd heeft NRC dat heden nog steeds niet gedaan. Het gaat vaak om automatisch van het ANP geplaatst nieuws op websites.

Het nieuws uit 2004 en de video van de brute moorden veroorzaakten een opstand en strijd tussen bevolkingsgroepen in Nepal. Zie de foto’s. De in 2004 wijd verspreide film met een onthoofding en het doodschieten van anderen op de grond is vrijwel nergens meer te zien.

  • Reacties

  • hemelsblauw | 26/02/08 om 23:07

    Precies, die laksheid”¦ Dit akkefietje met het foute nieuws van gisteren klemt naar mijn mening des temeer omdát het over Irak ging. Immers, over Afghanistan zowel als Irak gaat de publieke Nederlandse opinie steeds zwaarder wegen. Niet in de laatste plaats omdat “we” daar meevechten. En dan is ieder fout nieuwsbericht m.i. extra erg, want misleidend over de situatie in zo’n land.
    Dat ik kort na 9:00 uur De Volkskrant – waar ik het bericht nu eenmaal las – waarschuwde, had dus geen effect. Ik heb het al lang geleden opgegeven om met dit soort nieuws(fouten) het ANP in te seinen; dat heeft nl. nog nooit enig nut gehad. Het nieuws was sowieso omstreden en dubbel-checken waard, juist vanwege die slachtpartij in augustus 2004. Zelfde nationaliteiten, aantallen, methoden, gruwelijkheid. Zoiets herinner je je toch als dat je vak is?
    Maar even afgezien van de uitleg van het ANP (waar ik zelf nog wel in kan komen) : het grootste deel van ma. 25 februari heeft dit nieuws in z’n verkeerde, suggestieve versie op Teletekst gestaan (pagina 130). En om 00:30 uur de afgelopen nacht stond het er nog!!! De hele kwestie Irak is al meer dan verschrikkelijk genoeg. Een oorlog waar m.i. iedereen bewust ingeluisd is. (Ja, heb zelf ook op de Dam gedemonstreerd in 2003). Moet NOS Teletekst het algemene beeld over de verschrikkingen in Irak dan nóg erger maken met vals nieuws meer dan een half etmaal lang? Schande”¦ En: hoe kan dat eigenlijk? (Ik hoop dat het niet ook in de Journaals op TV was).

    Ter vergelijking: op vrijdag 8 februari j.l. bracht het ANP ’s ochtends het bericht dat in Ecuador bij een uitbarsting van Tungurahua doden waren gevallen. Dat las ik op de website van de NRC. Wilde er meer over lezen en m.b.v. Google Nieuws (Peru, Chili) is dat een fluitje van een cent tegenwoordig. Maar wat bleek? In de Spaanstalige online media (en trouwens ook de grotere Engelstalige) geen woord over doden. Wí¨l een herinnering aan de grote eruptie van medio 2006 toen er inderdaad 5 of 6 dodelijke slachtoffers vielen in de omgeving van Baños. Dus ik zond (kleine moeite) een kort mailtje naar de NRC en sprak m’n twijfels uit, en liet zien waarom. Amper een kwartier later een vriendelijk antwoord van een NRC-redacteur voor dat deel van de wereld, die bedankte voor het attenderen en liet weten dat het bericht was weggehaald. Kijk, zo kan het dus ook. Betrof het wederom een ANP-bericht uit de late nachtdienst? Blijkbaar. Waarbij het, voorzover je online kon zien, deze keer toch echt het ANP zelf was dat het Spaanse nieuws verkeerd interpreteerde: de doden vielen in 2006.
    In de huidige geopolitieke situatie is bijv. de vulkaan Tungurahua een stuk minder belangrijk dan eventuele fundamentalistische moordpartijen op onschuldige Nepalese burgers in Irak. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt van tijd tot tijd. Kan gebeuren. Maar mijn vertrouwen in de professionaliteit van hoe het nieuws op Teletekst gemanaged wordt, is sinds gisteren dramatisch gedaald”¦

    Het kan overigens nog veel erger met de Nederlandse nieuwsmedia en ons aller ANP. Denk even aan begin oktober 2006 toen een grote groep Tibetaanse vluchtelingen – onder hen veel kinderen – onder vuur werd genomen door de Chinezen op de pas Nangpa La tussen Tibet en Nepal. Tientallen bergbeklimmers waren daar getuige van. Maar waar letterlijk honderden zo niet duizenden nieuwsmedia van allerlei aard in de westerse wereld dat nieuws al een week eerder waren gaan publiceren en er bovenop bleven zitten, terwijl China zich publiekelijk in allerlei bochten wrong om het te ontkennen, was er hier in Nederland nog geen woord over bekendgemaakt in de pers. Ondanks vele pogingen die week om het ANP + de landelijke kranten en de NOS wakker te schudden, waaronder uiteraard ook pogingen van mijzelf omdat ik een van de eersten was die dat nieuws las.
    Als ik er nog aan terugdenk”¦. Jammer dat je hier in reacties geen foto’s kunt posten, of ik sloot af met een mooie van de Dalai Lama. Serieus!

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen