Zoekgedrag op internet wijst uit: 

Depressie met hoog inkomen en in november

Cliff ArnallCliff Arnal zat ernaast met meest depressieve dag.

Gelezen Time

Cliff Arnall (foto) is nu zelfstandig Brits psycholoog. Als docent aan een educatiecentrum verbonden aan de uNiversiteit van Cardiff maakte hij zich wereldberoemd met een persberichtje: een maandag van januari is de meest deprimerende dag van het jaar.

Hij noemde als factoren het weer, mislukte voornemens van nieuwjaar en de stand van schulden. Vrij snel ontmaskerde The Guardian het al als een public relations opzetje voor het bedrijf Sky Travel. Arnall kreeg betaald voor zijn naam bij de uiting. Bedoeld voor een reclamecampagne. De Universiteit van Cardiff nam zelfs officieel afstand van deze ‘wetenschap’.

Als ‘Blue Monday’ kwam dit in Wikipedia, inclusief de afwijzingen. Maar ondertussen vestigde ‘Blue Monday’zich. Recent nog kwam de krant Dag er groot op terug op haar voorpagina.

Nu beweert Bill Tancer, kenner van webzoekgedrag, dat de mensheid zich het meest depressief moet voelen op een dag in november.

Hij stelt dat vast op grond van zoekgedrag op de bijna 6.000 medische sites die zijn bedrijf Hitwise observeert qua zoekgedrag.

De dag dat mensen zich het meest depressief voelen ligt ongeveer in midden-november. Beweert Tancer. Dat is pal voor de Thanksgiving feestdagen. In de VS natuurlijk, want net als Arnall kijkt ook Tancer beperkt naar de Westerse wereld.

Nog aardiger: Tancer stelt vast dat een site over depressies dan het meest wordt bezocht door 55-plussers (bijna 28 procent van het bezoek), maar gevolgd door 18-24 jarigen (ruim 26 procent).

Nog leuker: 51 procent van het bezoek komt van hoge inkomens van 60.000 tot 150.000 dollar per jaar en zelfs 20 procent van de bezoekers verdient meer dan 150.000.

Kortom, nog een leugen ontmaskerd? Geld maakt gelukkig. Of nog verder: depressief zijn is vooral een welvaartskwaal.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen