Veilig gevoel, zo'n op maat gesneden advies 

U heeft deze verzekering nodig

En na 30 jaar”¦is de kans klein dat u me nog weet te vinden.

Gelezen: Telegraaf.nl en Telegraaf krant (betaalde toegang)

“Mevrouwtje, gelooft u mij. De komende 30 jaar zit u gebeiteld. Een fijne lage rente op uw hypotheek en alles is goed gedekt.”

Is er reden om een gemiddelde hypotheekadviseur meer te vertrouwen dan de gemiddelde auto- of pc-verkoper? Je hebt betrokken, betrouwbare verkopers en adviseurs. Die denken dat eerlijk het langst duurt. Dat uw portemonnee niet de hunne is. Adviseurs u niet het bos in sturen met details waardoor u allengs de weg kwijtraakt. Die niet een fijne leugen spinnen van vrijwel onzichtbare draden. Ze zijn er ook.

Aanstaande week, donderdag 1 november 2007, komt het rapport ‘Kwaliteit advies en transparantie bij hypotheken’ uit. Dat is van de Autoriteit Financií«le Markten (AFM). Dat is gebaseerd op de analyse van 426 dossiers. De Telegraaf heeft enkele resultaten al.

En schrijft: “Wie een hypotheek voor zijn huis gaat afsluiten, krijgt daarbij in het merendeel van de gevallen een onnodige, verkeerde en meestal ook veel te dure verzekering tegen een of ander onheil in zijn maag gesplitst. Ook wordt erg vaak een onjuiste hypotheek geadviseerd.”

In 2006 zijn bijna 546.000 woonhypotheken afgesloten, voor totaal 123 miljard euro. Adviseurs schenden vaak hun eigen Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Ze brengen de risico’s van hun advies onvoldoende over het voetlicht. Dat is verzwijging.

De leugen gaat feestelijk regeren bij het afsluiten van aanvullende verzekeringen. Maar liefst twee derde van de onderzochte risicoverzekeringen is niet goed (genoeg). Vooral adviezen over beleggingshypotheken grossieren in leugens.

Maar ook: zijn die hypotheeknemers wel argwanend genoeg? Of nemen ze de details van hypotheken tot zich als de details over de motor van een auto die ze willen? Of die van een nieuwe pc? “Dat klinkt wel goed.”

Hoe velen denken er nog dat je winst kan halen uit het lenen van geld? Winst is er ongetwijfeld, voor de banken en tussenpersonen. Ze verrichten, in goed overleg, samen knap werk.

Banken hebben, zo staat in het onderzoek, nog nooit één klacht ingediend over verkeerd hypotheekadvies.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen