AD: te snelle schandpaal

20070902_ad_rcn.thumbnail_2.jpgKrant verslikt zich deerlijk in diep beleden verontwaardiging.

Gelezen: Vonnis Rechtbank Amsterdam

Het Algemeen Dagblad heeft op 2 juni 2007 de Toeristenbelasting Test gepubliceerd. Hierin is Recreatiecentra Nederland (RCN) ervan beschuldigd meer toeristenbelasting in rekening te brengen dan de gemeentelijke verordeningen toestaan.

De feiten voor deze beschuldiging ontbraken. Bovendien heeft het AD het een en ander flink negatief aangezet zonder reden. Dat is onrechtmatig jegens RCN. De vordering tot rectificatie en schadevergoeding zijn in kort geding toegewezen.

Op de voorpagina van de krant stond: “Nederlanders die deze zomer in eigen land op vakantie gaan, worden massaal bij de neus genomen door de recreatiebranche. Ongeveer de helft van alle campings, hotels en bungalowparken brengt meer toeristenbelasting in rekening dan de gemeentelijke verordening toestaat.”

En binnenin kwam het verhaal dunnetje terug onder de kop: “Graaien en nog eens graaien”¦Een kijkje in de wondere wereld van heffen en getild worden.”

RCN eiste rectificatie en schadevergoeding van de hoofdredactie. Die probeerde de schade te beperken op 29 juni met een verhaal op pagina 22: “Toeristenbelasting niet hetzelfde als overheidsheffingen of lokale lasten.”

Met onder meer: “Het onderzoek naar de hoogte van de toeristenbelasting, door het AD op 2 juni gepubliceerd, heeft tot veel reacties geleid. In een aantal gevallen, zoals bij Recreatiecentra Nederland (RCN), zijn wij op basis van de beschikbare feiten te kort door de bocht gegaan”¦.Op basis van beschikbare feiten hadden wij niet mogen concluderen dat RCN recreanten te veel toeristenbelasting laat betalen.”

De rechtbank zegt dat dit ‘te zwak is om de onrechtmatigheid weg te nemen’ van het eerste artikel. Het AD moet 10.000 euro betalen als voorschot op een schadevergoeding en op haar voorpagina net zo groot rectificeren als de omvang van het beschuldigende artikel begint juni, met als tekst:

Rectificatie
Geachte lezer,
De voorzieningenrechter te Amsterdam heeft ons bij vonnis van 12 juli 2007 veroordeeld tot plaatsing van de volgende rectificatie.
In het AD van 2 juni 2007 en op onze website is de Toeristenbelasting Test gepubliceerd. Hierin is gesteld dat bij een aantal recreatiecentra van Recreatiecentra Nederland ( RCN) meer toeristenbelasting in rekening wordt gebracht dan op grond van de gemeentelijke verordening is toegestaan.
Deze publicatie is onjuist en daarmee onrechtmatig jegens RCN. Het staat namelijk vast dat bij RCN de toeristenbelasting in het basistarief is inbegrepen en dat dit de gasten niet apart in rekening wordt gebracht.
AD Nieuwsmedia B.V.”

De rectificatie kwam ook op de website.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen